تاریخچه اختراع بلبرینگ تا امروز
بلبرینگ ها رایج ترین جزء ماشین آلات هستند که تقریباً در تمام کاربردهای صنعتی در جهان یافت می شوند. همچنین در بسیاری از اقلام خانگی مانند اسباب بازی های کودکان، ماشین لباسشویی، صندلی های گردان، مایکروویو و پخش کننده های دی وی دی، بلبرینگ ها را خواهید دید.
به راحتی می توان اهمیت بلبرینگ ها را در صنعت دست کم گرفت. در حالی که یاتاقان ها ممکن است در نگاه اول جزء جزئی به نظر برسند، عملکرد بسیاری از کاربردها به یاتاقان های درون آنها بستگی دارد. اگر یک یاتاقان از کار بیفتد، ماشینآلات متوقف میشوند و زمان از کار افتادن به سرعت بالا میرود.
احتمالاً تعجب نخواهید کرد که بدانید بلبرینگ ها اختراع جدیدی نیستند. اما اگر به شما بگوییم که تاریخچه یاتاقان دقیقاً به دوران مصر باستان برمیگردد، چه میشود که از حدود 2600 سال قبل از میلاد شروع میشود؟
در این مقاله، ما عمیقتر به تاریخچه بلبرینگ میپردازیم و به گذشته برمیگردیم تا کشف کنیم که چگونه این مؤلفه مهم ایجاد شده است و چگونه طی سالها تکامل یافته است.
آغاز بلبرینگ
اولین تصور از یاتاقان را می توان دقیقاً به دوره زمانی مصر باستان، حدود 2600 سال قبل از میلاد ردیابی کرد. مصریان باستان از اولین افرادی بودند که از نوعی یاتاقان غلتکی برای جابجایی قطعات سنگی بزرگ برای ساخت اهرام استفاده کردند. این به آنها اجازه می داد تا سنگ ها را بسیار راحت تر حمل کنند و منجر به ساخت سریعتر اهرام معروفشان شد.
این اصل در طول سالها تکرار شد و اجداد ما از اصول اولیه بلبرینگ برای کمک به زندگی روزمره خود استفاده می کردند. به عنوان مثال، نمونه ای از یک بلبرینگ چوبی که قدمت آن به حدود 40 سال قبل از میلاد می رسد، کشف شده است. این بلبرینگ برای پشتیبانی از یک میز چرخشی استفاده می شد که امکان حرکت صاف و آسان را فراهم می کرد. این در بقایای غرق شده یک کشتی رومی در دریاچه نمی ایتالیا پیدا شد.
داوینچی و گالیله چگونه درگیر هستند؟
شاید تعجب کنید که لئوناردو داوینچی و گالیله دقیقا چگونه توانستند با ایجاد بلبرینگ درگیر شوند. خوب، در قرن شانزدهم، لئوناردو داوینچی شروع به ایجاد نقشه ها و طرح های اولیه یک هلیکوپتر اولیه کرد. طرح های او نسخه اولیه یاتاقان توپ مدرن امروزی را نشان می دهد. این اولین بار بود که بلبرینگ ها در یک مفهوم طراحی مورد استفاده قرار گرفتند.
با حرکت به قرن هفدهم، گالیله برای اولین بار یک یاتاقان در قفس را توصیف می کند. در حالی که او به ساخت یک یاتاقان ادامه نداد، اما به وضوح اصول طراحی شده را توضیح داد و به مهندسان بعدی ایده داد تا بر اساس آن کار کنند.
بلبرینگ زنده می شود
در قرن هجدهم بود که یاتاقانها به چیزی بیش از یک مفهوم طراحی تبدیل شدند، زیرا مهندسان شروع به اعمال اصول کردند و در واقع یاتاقانهایی را ساختند که شبیه یاتاقانهایی بود که امروزه میشناسیم.
جان هریسون یک نجار و ساعت ساز بود که تصمیم گرفت دستگاهی بسازد که طول جغرافیایی را در هنگام دریا محاسبه کند که به نام کرنومتر دریایی شناخته می شود. این امر ایمنی در دریا را متحول می کند و کاپیتان ها را قادر می سازد مکان خود را در هر زمان به طور دقیق محاسبه کنند. در این شرایط بد بود که هریسون اولین غلتک قفسی را در سال 1740 اختراع کرد.
فیلیپ وان این طرح را در سال 1794، زمانی که حق امتیاز اولین مسابقه توپ را به او اعطا کرد، یک قدم جلوتر برد. در این پتنت، او توضیح داد که میتوان توپهای آهنی را بین چرخ و محور واگن قطار قرار داد تا اصطکاک در حین حرکت کاهش یابد. توپ ها در جای خود با یک درپوش مهر و موم شده بودند تا از جابجایی آنها جلوگیری شود.
تیمکن و SKF به مسابقه بپیوندند
کسبوکارها به سرعت متوجه اهمیت یاتاقانها در صنعت شدند و کارهای پرزحمت را آسانتر و سادهتر کردند. مخترعان طرح موجود را مطالعه کردند تا سعی کنند آن را بهبود بخشند و نشان خود را در تاریخ بگذارند.
در سال 1898 بود که هنری تیمکن یک حق اختراع برای یاتاقان غلتکی مخروطی دریافت کرد. او سپس در سال 1899 تیمکن را تأسیس کرد – تولید کننده محبوب بلبرینگ که امروزه می شناسیم. این غلتک مخروطی در توپی چرخ کالسکههای اسبی نصب شده بود و باعث میشد چرخها نرمتر، سریعتر و طولانیتر از همیشه کار کنند.
کمتر از یک دهه بعد، در سال 1907، شخصی به نام Sven Wingquist یاتاقان توپی دو ردیفه خود تراز را اختراع کرد و برای ثبت اختراع در ده کشور درخواست داد. در همان سال او شرکت SKF را تأسیس کرد که به سرعت شروع به تولید 180 بلبرینگ در روز کرد.
- ۳۱ بازديد
- ۰ نظر